الخميس، 13 أكتوبر، 2016

اليوم السابع يتبني حمله منع العمره لمده عام!!

ازمه طاحنه تمر بيها مصر من وضع حرج في الاقتصاد المصري و عدم وجود احتياطي نقدي من العملات الاجنبية في البنك المركزي المصري مما يؤدي الي انخفاض سعر الجنيه في السوق المحلي مقابل الدولار ، هذا يدفع مصر الي ايجاد الحلول للتخلص من هذه الازمه.

و يقترح الموقع الالكتروني الكبير اليوم السابع فكره منع العمره لمده عام حيث يوضح ان هذا الاقتراح يوفر حوالي ٦مليارات دولار سنويا. و من وجهه نظر اليوم السابع ان هذا يساعد في ازمة الاقتصاد المصرى.
لكن السؤال هنا... مفيش حل تاني غير ايقاف و منع الشعائر الدينية الاسلامية علشان الاقتصاد المصري  ؟؟!! يعني خلصنا كل الحلول و مش فاضل غير كده ؟؟!!
طب تعالوا نفترض اننا عملنا كده السنه دي..طب و السنة الجاية  هنعمل ايه ؟؟!! هنمنع العمره برضه ؟؟!! ولا نمنع الحج كمان ؟؟!! طب ايه المؤشرات الي،بتقول ان الازمه السنه دي بس و هتحلل السنه الجايه فاحنا عايزين نعدي السنه دي بس
انا شخصيا  معترض علي هذا الاقتراح من اليوم السابع.... ما رايكم انتم ؟؟!! شاركونا

تحديث : اليوم السابع في احدي تعليقاتها علي الحمله الي هي اصدرتها بتقول ان الناس باعته ليهم و تقولهم لا مش بس مش هنعمل عمره السنه دي كمان ، لا ده احنا كمان هنتبرع بفلوس العمره عشان خاطر مصر ؟!! ، طب ما انا عندي حل تاني : ياريت لو تتبرعوا بالفلوس دي للناس الغلابه الي مش لاقيه تاكل في ظل الغلاء الكبير الي بيمر في مصر .

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق